Vaanstandpropeller, klapschroef of vaste schroef?
De drie meest gebruikte propellers op zeilboten hebben elk voor zich een aantal belangrijke voor- en nadelen. Hieronder volgt
een overzicht van de belangrijkste verschillen. Deze informatie is van algemene aard en kan onderling afwijken in vergelijk met de verschillende merken en uitvoeringen.
VOORDELEN | ||
Vaanstandpropellers | Klapschroeven | Vaste propellers |
Altijd een uitstekende manoeuvreerbaarheid, zowel in voor- als achteruit. | De minste weerstand van alle propellers | Het minste onderhoud |
De beste achterwaartse stuwdruk van alle propellers | De minste kans op het vangen van vuil tijdens het zeilen. | De laagste aankoopprijs |
Lage sleepweerstand (Echter iets meer dan een klapschroef, doch beduidend minder dan een vaste propeller) |
Draaien over het algemeen vloeiender op de motor dan een vaanstandpropeller met zijn platte bladen. | |
Verstelbare spoed (Bij Autostream kan men de spoed in voor- en achteruit afstellen onafhankelijk van elkaar. Zelfs onder water) |
Indien goed berekend, de beste voorwaartse stuwdruk | |
Vermindering van het wieleffect (Bij Autostream, met zijn onafhankelijke spoedafstellingsmogelijkheid in voor- en achteruit, is deze vermindering het grootst. |
Lagere aankoopprijs dan vaanstandpropellers | Stuwdruk achteruit is over het algemeen beter dan die van klapschroeven (Afhankelijk van het aantal en afmetingen van de bladen) |
Lange levensduur
(Afhankelijk van het ontwerp.) |
||
De constructie is meestal robuurster dan die van klapschroeven | Eenvoudiger ontwerp dan vaanstand propellers | Lange levensduur (Indien beschermd tegen electrolyse) |
Simpel ontwerp, geen bewegende delen | ||
Geen speciale ervaring nodig bij achteruit varen | Geen speciale ervaring nodig bij achteruit varen | |
NADELEN. | ||
Vaanstandpropellers | Klapschroeven | Vaste propellers |
Hoogste aanschafprijs. | Een typische eigenschap is de slechtere achterwaartse stuwdruk. Enige techniek / ervaring nodig bij achteruit varen. | Hoogste sleepweerstand onder zeil. |
Meer weerstand dan een klapschroef (Echter beduidend minder tijdens het zeilen dan bij een vaste propeller.) | Afhankelijk van ontwerp meeste kans op slijtage (Verschillen zijn aanzienlijk bij vergelijk van de merken onderling.) |
Heeft een asrem nodig om meedraaien van de schroefas te voorkomen |
Heeft enig onderhoud nodig. (De complexiteit en frequentie van het onderhoud verschilt per merk.) |
Vaste spoed | Meedraaiende as maakt lawaai en kan schade aan de keerkoppeling veroorzaken. |
Vertanding blootgesteld aan water | De stuwdruk achteruit is lager dan die van vaanstandpropellers. | |
Vaste spoed kan zonder demontage niet gewijzigd worden. | ||
Neiging tot wieleffect in achteruit. |
Voordelen van AUTOSTREAM t.o.v. andere vaanstandpropellers
- uitvoering in RVS
- 5 jaar garantie
- onafhankelijke instelling van spoed, vooruit en achteruit
Voordelen van SLIPSTREAM t.o.v. andere klapschroeven
- nieuwste generatie klapschroeven
- 5 jaar garantie
- uitvoering in RVS
- service set beschikbaar
- zeer goed rendement zowel vooruit als achteruit