Vaanstandpropeller, klapschroef of vaste schroef?
De drie meest gebruikte propellers op zeilboten hebben elk voor zich een aantal belangrijke voor- en nadelen. Hieronder volgt
een overzicht van de belangrijkste verschillen. Deze informatie is van algemene aard en kan onderling afwijken in vergelijk met de verschillende merken en uitvoeringen.
| VOORDELEN | ||
| Vaanstandpropellers | Klapschroeven | Vaste propellers |
| Altijd een uitstekende manoeuvreerbaarheid, zowel in voor- als achteruit. | De minste weerstand van alle propellers | Het minste onderhoud |
| De beste achterwaartse stuwdruk van alle propellers | De minste kans op het vangen van vuil tijdens het zeilen. | De laagste aankoopprijs |
| Lage sleepweerstand (Echter iets meer dan een klapschroef, doch beduidend minder dan een vaste propeller) |
Draaien over het algemeen vloeiender op de motor dan een vaanstandpropeller met zijn platte bladen. | |
| Verstelbare spoed (Bij Autostream kan men de spoed in voor- en achteruit afstellen onafhankelijk van elkaar. Zelfs onder water) |
Indien goed berekend, de beste voorwaartse stuwdruk | |
| Vermindering van het wieleffect (Bij Autostream, met zijn onafhankelijke spoedafstellingsmogelijkheid in voor- en achteruit, is deze vermindering het grootst. |
Lagere aankoopprijs dan vaanstandpropellers | Stuwdruk achteruit is over het algemeen beter dan die van klapschroeven (Afhankelijk van het aantal en afmetingen van de bladen) |
| Lange levensduur
(Afhankelijk van het ontwerp.) |
||
| De constructie is meestal robuurster dan die van klapschroeven | Eenvoudiger ontwerp dan vaanstand propellers | Lange levensduur (Indien beschermd tegen electrolyse) |
| Simpel ontwerp, geen bewegende delen | ||
| Geen speciale ervaring nodig bij achteruit varen | Geen speciale ervaring nodig bij achteruit varen | |
| NADELEN. | ||
| Vaanstandpropellers | Klapschroeven | Vaste propellers |
| Hoogste aanschafprijs. | Een typische eigenschap is de slechtere achterwaartse stuwdruk. Enige techniek / ervaring nodig bij achteruit varen. | Hoogste sleepweerstand onder zeil. |
| Meer weerstand dan een klapschroef (Echter beduidend minder tijdens het zeilen dan bij een vaste propeller.) | Afhankelijk van ontwerp meeste kans op slijtage (Verschillen zijn aanzienlijk bij vergelijk van de merken onderling.) |
Heeft een asrem nodig om meedraaien van de schroefas te voorkomen |
| Heeft enig onderhoud nodig. (De complexiteit en frequentie van het onderhoud verschilt per merk.) |
Vaste spoed | Meedraaiende as maakt lawaai en kan schade aan de keerkoppeling veroorzaken. |
| Vertanding blootgesteld aan water | De stuwdruk achteruit is lager dan die van vaanstandpropellers. | |
| Vaste spoed kan zonder demontage niet gewijzigd worden. | ||
| Neiging tot wieleffect in achteruit. | ||
Voordelen van AUTOSTREAM t.o.v. andere vaanstandpropellers
- uitvoering in RVS
- 5 jaar garantie
- onafhankelijke instelling van spoed, vooruit en achteruit
Voordelen van SLIPSTREAM t.o.v. andere klapschroeven
- nieuwste generatie klapschroeven
- 5 jaar garantie
- uitvoering in RVS
- service set beschikbaar
- zeer goed rendement zowel vooruit als achteruit